De ce nu vor oamenii sa accepte schimbarile?

Zilele trecute am avut un mic workshop important si dificil.  Mic pentru ca a avut doar patru ore, iar eu de obicei am nevoie de vreo trei ore doar pentru formarea grupului si pregatirea atmosferei propice pentru invatare. Important pentru ca vorbeam despre excelenta, TQM, BSC si alte teme care ascund in spatele unor cuvinte „grele” concepte foarte greu de acceptat de multi dintre cei cu care am venit in contact in Romania. Dificil pentru ca am lucrat cu un grup tinta special – functionari publici.

Am citit de curind o carte care mi-a placut foarte mult – poate unde eram in perioada de pregatire a seminarului! Cartea (Un tangou in prerie – Robert James Waller ) este un elogiu adus oamenilor normali, carora le place ceea ce fac si fac bine lucrurile pentru ca asa vor, nu pentru ca asa trebuie! Bineinteles ca personajul principal a avut un mentor, care l-a facut sa indrageasca calea grea de a duce la capat lucrurile facute bine.

Acelasi lucru mi-ar placea si mie sa declansez in oamenii cu care lucrez. Doar ca la seminarul de care va povesteam mi s-au intimplat lucruri mai mult decit contradictorii.

Am primit cele mai ciudate fise de evaluare de la participanti – de la – la +++ in aprecieri (dar nu m-am speriat, dat fiind ca grupul a fost ales sa fie cit mai eterogen cu putinta la nivelul unei organizatii). Am primit unul dintre cele mai frumoase complimente (nesolicitat si neasteptat) din viata mea de trainer. Am observat cele mai bizare (din punctul meu de vedere) comportamente, respectiv agresivitate, impertinenta, indiferenta, atentie, implicare.

Si cum teoria mea este ca doar oamenii slabi sint agresivi si impertinenti, m-am mirat (vorba vine) de numarul lor mare si de infinita lor lipsa a capacitatatii de a accepta noul, schimbarile, provocarile in viata. Iar daca acesti oameni se afla oarecum in virful sistemului, optimistul ar putea spune ca voi avea toata viata de lucru! Din nefericire, pe moment, viata in preajma lor e tare grea. Mai ales ca nu sint putini.

Revenind insa la partea placuta a lucrurilor – voi mai avea trei ocazii sa lupt cu ei. Va voi tine la curent cu scorul intilnirilor.

 

2 comentarii

Din categoria Uncategorized

2 răspunsuri la „De ce nu vor oamenii sa accepte schimbarile?

  1. philean

    Imi place si mie ce citesc prin carti. Am avut o perioada in care conduceam un departament cu 10 oameni, iar la inceput am aplicat in practica tot ceea ce am citit si mi-as fi dorit sa mi se intimple. Si am ajuns la concluzia ca metodele de lucru descrise de diversi autori au rezultate bune in functie de mediul in care se aplica.
    Altfel, am primit doar reactii diferite de asteptari. Daca am aplicat metoda cu incurajarea si feedback, ei au considerat ca merita laude si intelegere chiar daca lucrurile nu ies chiar cum au fost planificate. Daca am lasat cerintele deschise, pentru a stimula creativitatea si responsabilizarea, am primit plingeri ca este prea greu sa se respecte termene si alte cerinte cind nu este o metoda clar indicata de realizare a sarcinilor.
    Am ajuns la citeva concluzii – nu ca mi-ar folosi la ceva, pentru ca nu stiu care este cea mai buna. Una ar fi ca ceea ce mie imi place cel mai mult – libertatea de a lua decizii si acceptarea consecintelor – nu place multora. Alta ar fi ca daca omul nu vrea, degeaba vrea seful omului, ca tot nimic bun nu se obtine, decit ca exceptie de la regula. Sau, mai grav, ca egalitatea nu este un drept al fiecaruia, ci doar o obligatie pentru cei care inteleg sa dea altora drepturi.

    Apreciază

  2. Exsta diverse studii care se ocupa de atitudinea fata de schimbare. Se vorbeste despre teama, despre negarea realitatii, despre respingere si treptat, despre acceptare si chiar „imbratisare” a schimbarii.
    Eu cred ca este o caracteristica umana obisnuita. Ne este tuturor greu sa iesim din sfera obisnuitului. Imi amintesc la inceputul anilor ’90 o caricatura care reprezenta trei imagini. Prma infatisa o pasare cu cap uman intr-o colivie. A doua, pasarea iesita din colivie exclama „In sfirsit, liber!” iar a treia imagine infatisa pasarea incercind sa intre in colivie, cuprinsa de panica. De ce? Pentru ca libertatea era mai mult decit unii oameni au putut suporta in acei ani. Lipsa sigurantei ca vor iesi la pensie din acel serviciu, ca vor fi capabili sa ia decizii pe cont propriu, ca-si vor putea purta de grija. Mai bine salam cu soia decit sa ne vindem tara, tii minte?
    Din experienta mea, schimbarea este mult mai usoara daca explicam motivul schimbarii, etapele ei, implicatiile pentru viata fiecaruia si implicam oamenii in acest process al schimbarii. Sentimentul ca fac parte din schimbare, ca ea nu-i va lasa deoparte, izolati si vulnerabili, ca lipsa schimbarii este mai rea decit schimbarea in sine devine contagios si oamenii vor gasi resurse interioare sa se adapteze. Un sistem de recunoastere si apreciere a contributiei lor este binevenit, de asemenea.
    Asa procedeaza Toyota, implicind oamenii si facindu-i responsabili pentru schimbarea in bine (imbunatatirea continua a proceselr, a conditiilor de munca, etc).

    Apreciază

Lasă un răspuns

