Putem fi mai buni?

Eu vreau sa fim mai buni. Si mai cred ca daca vrei, poti. Deci, putem fi mai buni?

Am fost ieri la Politie – si am asteptat un agent timp de 2 ore – adica programul anuntat era 12 – 20, iar omul a venit la orele 14. Nu s-a scuzat de niciun fel, dar a zis sa ne grabim, ca sa rezolvam repede lucrurile, ca altfel nu mai terminam nici la noapte. Timp de doua ore, cit am asteptat in picioare pe un hol, am citit afisele de pe toti peretii, care se refereau la misiune, valori, principii, grija fata de cetateni, si multe altele. I-am vazut pe angajatii care intrau si ieseau si i-am auzit vorbind intr-un mod ce  nu se asemana de loc cu declaratiile de pe pereti.

Si acum doua luni am fost la Politie – imi expirase buletinul. Si n-am fost o data, ci de vreo cinci ori – o data pentru ca actele utilizate pentru eliberarea buletinului expirat nu mai erau bune pentru buletinul nou. O data ca sa depun actele. Si de vreo trei ori sa ridic buletinul. Iar aici a fost de fiecare data placerea cea mai mare – era o persoana asezata pe un scaun in spatele unei decupaturi in geamul despartitor – situata bineinteles in dreptul capului ei, in pozitia asezat. De partea cealalta a geamului – eu – doar ca in picioare. Iar de fiecare data cind eu vorbeam, ea nu ma auzea. Dar poate ca geamul era mai subtire de partea mea, pentru ca eu o auzeam foarte bine cind spunea: „Aplecati-va, vorbiti in dreptul meu, altfel nu va aud.” Asa ca la fiecare vizita, trebuia sa ajung in pozitia uzuala japonezilor, aplecata de mijloc pina aproape la orizontala, ca sa ma „auda” persoana care in teorie trebuia sa-mi furnizeze un serviciu sau o informatie.

Am fost la o firma foarte buna – renumita, cu rezultate bune, cu oameni competenti – totul bine si frumos. Doar ca toata lumea isi ia pauza de masa in acelasi interval de timp – asa zice regulamentul intern, acceptat si respectat fara discutie. Cum ar zice Murphy insa, daca e ceva rau care se poate intimpla, se va intimpla. Asa ca un client care a indraznit sa intre pe usa in timpul pauzei de masa a trebuit sa plece, pentru ca nu putea astepta 45 de minute. Sau altul care a sunat a aflat pe propria piele ca nu i se raspunde la telefon in pauza de masa. Dar de ce trebuie sa se supuna regulilor interne si cei din exterior, care fie nu le cunosc, fie nu le accepta?

Sau acum vreun an am ajuns pe aeroport la Otopeni putin dupa miezul noptii – obosita, adormita, nerabdatoare sa ajung acasa, am iesit sa iau un taxi, dar surpriza – ia-l de unde nu-i. Am dat telefon la centrala companiei de taxi, unde o voce mai obosita ca a mea mi-a spus ca sint taxiuri, sa ies afara din aerogara, daca imi trebuie taxi. I-am raspuns ca sint afara, ca este noapte, ca sint cam obosita, dar totusi nu vad in jurul meu nicio masina si ma grabesc sa ajung acasa. Mi s-a spus sa ma duc sa-l caut pe dispecerul lor, care trebuia sa fie prezent, iar cind am refuzat si am inceput sa vorbesc mai tare si mai apasat, mi s-a spus sa astept, sa verifice telefonic ce se intimpla. Iar apoi mi s-a spus ca taxiuri sint, dar in parcare, si sa le astept ca vin. Intr-adevar, in vreo doua minute am vazut o serie de faruri, semn ca veneau taxiurile. Iar partea interesanta acum urmeaza – cind am vrut sa ma urc in prima masina, pentru ca eram singurul pasager in zona, soferul m-a atentionat sa nu ma urc, pentru ca nu el este la rind, ci cel care a sosit al doilea, pentru ca a fost o depasire pe traseu. Si in timp ce se uita consternat la mine, care ma urcam linistita in masina,  a inceput sa-mi spuna de procedurile lor interne, de regulile pe care trebuie sa le respecte, etc. Oricum, m-a dus acasa, pentru ca i-am spus ca eu nu trebuie sa respect niste reguli care nu-mi sint adresate, si oricum nu paream sa am dispozitia de a fi intelegatoare si cooperanta.

Deci, intrebarea mea ramine – putem fi mai buni?

Este oare foarte greu sa ne gindim la ceilalti, la nevoile lor? Este greu sa schimbam procedurile sau metodele de lucru? De ce este mai usor sa cheltuim bani multi pe sedii si pe echipamente, dar nu ne mai intereseaza de oameni?

 

Scrie un comentariu

Din categoria Imbunatatire, Lean

Lasă un răspuns

