Lean în timp de criză – o oportunitate pentru toti!

Toată lumea vorbeşte despre criză – economică, financiară, cu efecte din ce în ce mai îngrijorătoare. Este deci timpul pentru Lean!

Majoritatea autorilor consideră că momentul cel mai potrivit pentru luarea deciziei de aplicare a principiilor şi metodelor Lean este atunci cînd se prefigurează sau se instalează o criză.

De ce? În primul rînd pentru că aşa sîntem noi, sau măcar marea majoritate a oamenilor. Cînd totul merge bine, ne bucurăm. De-abia cînd începe ceva să scîrţîie, ne îngrijorăm şi începem să căutăm soluţii. Sau nu, pentru că unii obişnuiesc să contemple situaţia şi să aştepte ca soarta să fie îndeplinită. De asemenea, puţini sînt cei care se conduc strict după principiul sintetizat de un proverb arhicunoscut, care spune să-ţi faci „iarna car şi vara sanie”. Totuşi, majoritatea acceptăm (pentru a parafraza o persoană bine-cunoscută) că „iarna nu-i ca vara”, motiv pentru care reacţionăm întotdeauna mai prompt la stimulii externi, de exemplu în caz de criză.

Şi care este de obicei reacţia tipică? O vedem sau o auzim în jurul nostru – reducerea cu orice preţ a costurilor. Se taie costurile cu manopera – şi aşa apar concedierile. Se scad costurile stocurilor – cine putea visa acum un an la reducerile pe care le oferă acum dealerii auto? Iar cine poate, cîştigă exploatînd conjunctura creată – în mod nu tocmai etic (vezi exemplul băncilor) sau, dimpotrivă, făcînd astăzi investiţii pentru a avea oportunităţi de redresare în viitor.

Revenind la Lean, se spune că este o bună doctorie în cazuri disperate – in fond ce oferă? Pe scurt, Lean înseamnă reducerea timpului scurs de la primirea pînă la livrarea unei comenzi, indiferent că este vorba despre un produs sau un serviciu. Iar căile prin care se poate scurta acest timp de satisfacere a cerinţei unui client urmăresc fie reducerea costurilor (prin eliminarea sau diminuarea pierderilor pe flux – de timp, bani, materiale, energie, etc.), fie îmbunătăţirea performanţelor proceselor (ca urmare a analizei şi reorganizării fluxurilor şi proceselor, a îmbunătăţirii utilizării echipamentelor şi a oamenilor).

Ce efecte are Lean? Dacă se reduce timpul de satisfacere a cerinţei clientului, ar trebui în consecinţă să crească încasările pe unitatea de timp şi să scadă durata de încasare a facturilor, să descrească stocurile şi efortul necesar (cum ar fi: financiar – mai puţine imobilizări, uman – timp de lucru mai scurt, material – consumuri mai reduse).

Ce trebuie pentru a începe implementarea Lean? Din fericire, nu trebuie multe resurse financiare – Lean nu necesită investiţii mari de capital. De asemenea, nu este nevoie de foarte mulţi specialişti. Cheltuielile iniţiale trebuie să acopere doar  pregătirea unei echipe de aplicare Lean, iar proiectele pe care apoi le pot realiza membrii acesteia vor permite ca în maxim un semestru să producă rezultatele care să determine amortizarea costurile pregătirii.

O serie de specialişti Lean susţin că Lean a salvat în trecut mai multe firme de la faliment (exemplele din literatura de specialitate fac referire la compania Ford, la Toyota şi la Harley Davidson). Chiar dacă în aceste cazuri este vorba de situaţii de criză din trecut, principiile şi metodele Lean şi-au dovedit eficacitatea.

1 comentariu

Filed under Lean Manufacturing, training, Uncategorized

One response to “Lean în timp de criză – o oportunitate pentru toti!

  1. Salut.

    Am aflat destul de recent despre Lean si imi doresc foarte mult sa invat mai multe. Am ramas extrem de placut surprins sa vad ca exista in Romania persoane cu expertiza in acest domeniu.

    Legat de acest lucru as dori sa stiu mai multe despre trainingul „Initiere in Lean” care va avea loc pe 14- 16 ian 2009. Unde va avea loc, care este costul acestuia si mai ales daca mai este disponibil cel putin un loc.

    Astept raspunsul dvs pe adresa de e-mail.

    Cu respect,

    Claudiu Vasile

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s