Bilantul Responsabilitatii Sociale pe 2008

Am primit invitatia de a lua parte la o initiativa interesanta, lansata pe http://www.responsabilitatesociala.ro/dialoguri/bilantul-responsabilitatii-sociale-pe-2008.html , cu scopul de a-i implica „pe bloggeri intr-un dialog public despre CSR-ul din Romana”.

Invitatia consta in publicarea pe blog a unor raspunsuri la 4 intrebari.

In ianuarie tocmai am luat parte la realizarea unui studiu referitor la anumite practici specifice CSR, referitoare la initiativele de insertie pe piata muncii a persoanelor din categorii si grupuri defavorizate sau marginale din Romania (nu neaparat persoane cu dizabilitati, dar si tineri cu nivel de educatie sau calificare insuficient, sau someri de lunga durata, femei care doresc sa se angajeze dupa perioade lungi de intrerupere a serviciului, tineri provenind din casele de copii, samd).

Asadar, ca urmare a experientei recente, iata intrebarile si raspunsurile mele:

1. Care sunt primele 3 companii din Romania pe care le apreciezi cel mai mult pentru implicarea in societate si de ce?

In general, cunosc mai bine lumea IMM-urilor, nefiind direct implicata in colaborari cu marile companii si multinationalele din Romania. Cu riscul de a nu-i nominaliza pe cei foarte mari si vizibili pe piata, ma voi referi la niste firme mijlocii, care demonstreaza responsabilitate sociala prin actiunile pe care le fac, chiar daca, lipsindu-le expertii in PR, nu se numara printre studiile de caz popularizate de site-urile de specialitate.

1. Eurotherm Piatra Neamt – firma romaneasca, infiintata acum 15 ani si insufletita de un leader vizionar si responsabil. Actiunile lor au in vedere angajatii (implicare, crearea echipei, sanatatea lor si a familiilor, etc.), clientii, comunitatea – ei pot povesti mai multe – doar ca initiativele inca nu au fost grupate sub umbrela responsabilitatii sociale, ci tin mai mult de bunul simt al celor care vor sa imparta cu ceilalti placerile vietii.

2. Sofiaman Tg. Neamt – firma romaneasca, de familie, care cu mindrie se intituleaza „fabrica de pijamale”, pentru ca au inteles rolul specializarii in ceea ce stii sa faci mai bine. La fel, nu exista un specialist PR care sa promoveze imaginea firmei pe baza actiunilor continue cu caracter de responsabilitate sociala – ceea ce nu inseamna ca nu exista preocupari pentru imbunatatirea conditiilor de munca pentru cele aproape 100 de femei care lucreaza in fabrica, nu se finanteaza o fundatie care sa ii ajute pe batrinii cu pensii foarte mici din comuna in care isi are sediul, nu se colaboreaza cu o fundatie locala pentru integrarea persoanelor cu dizabilitati.

3. Technoelectric Bucuresti – firma romaneasca mijlocie, cu preocupari pentru imbunatatirea relatiilor cu tot ceea ce ii inconjoara – angajati, clienti, mediu.  Astfel, exista preocupari continue de imbunatatire a conditiilor de munca si crearea parteneriatului cu clientii (vezi campionatul de fotbal), pentru reducerea consumului de energie, pentru ajutorarea celor care au nevoie. 

2. In ce masura marile companii din Romania au raspuns in 2008 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate? (te poti referi atat la ce au facut bine, cat si la ce au facut gresit, sau ar fi trebuit sa faca)

Revenind la motivatia raspunsului anterior, pot spune ca o serie de companii din Romania isi prezinta initiativele interesante de responsabilitate sociala, pe care nu le pot contesta. Pot pune doar niste intrebari retorice, cum ar fi:

– In avantajul cui se organizeaza, de exemplu, campaniile de atragere a tinerilor, pentru a fi angajati? Campaniile se fac pentru tineri sau pentru ca oricum firmele au nevoie de angajati performanti?

– Pentru studiul la care m-am referit, am trimis e-mailuri cu solicitari de informatii la peste 20 din marile companii romanesti (unele listate inclusiv pe responsabilitatesociala.ro) – am primit doar trei raspunsuri (Orange, Dacia/Renault si Draxlmaier Romania). Sa fie acesta un semn de implicare „voluntara” a firmelor in actiuni de responsabilitate sociala, sau doar conformism fata de  „moda” actuala?

Raspunsul meu este ca publicitatea este buna, doar ca unele initiative prezentate ca responsabilitate sociala au un caracter prea superficial, un fel de „bifare” a obligatiilor, fara sa transmita neaparat emotia impartirii cu ceilalti a lucrurilor bune din viata.

3. Ce asteptari ai de la companiile din Romania, in privinta responsabilitatii sociale, in 2009? (te poti referi la cauzele pe care ar trebui sa le sustina, la modul in care ar trebui sa o faca sau la modul in care ar trebui sa comunice despre asta)

O mare doamna, care mi-a influentat viata in bine, mi-a dat acum ceva ani o lectie – era profesoara mea de franceza si ne intorceam seara dupa curs acasa impreuna, pentru ca locuiam in aceeasi zona. De fiecare data cind treceam spre statia de autobuz, in coltul strazii statea un om foarte in virsta, discret sprijit de baston, privind resemnat in jurul lui. Iar d-na Gorunescu ii intindea o bancnota de 10000 lei (1 leu, acum) si il intreba cum se mai simte. La un moment dat am intrebat-o daca il cunoaste si cum de ii da in fiecare zi bani – iar ea mi-a spus ca nu-l cunoaste, dar ca nimeni nu ar sta zile intregi pe strada daca nu i-ar lipsi ceva. Iar apoi mi-a mai spus ca si acel om trebuie sa manince in fiecare zi, ca oricine.

Eu mi-as dori pentru acest an, ca si pentru toti anii care vin, ca toti oamenii care isi pot obtine singuri ceea ce au nevoie sa se gindeasca la cit au nevoie. As vrea sa ne punem problema de a consuma mai putin, nu de a avea mai mult. As vrea ca companiile sa dimensioneze mai corect ce consuma ca sa obtina ce isi planifica si sa ii ajute pe toti sa inteleaga ca secretul fericirii nu sta in cantitate, ci in calitatea vietii.

4. Cum crezi ca le-ai putea stimula, tu personal, pe companii, si in special pe cele de la care cumperi, sa fie mai responsabile in 2009? (in contextul crizei economica, ne intereseaza daca tu personal esti dispus sa recompensezi sau sa sanctionezi companiile care se implica, respectiv nu se implica in rezolvarea problemelor sociale pe care le va avea de infruntat Romania in 2009)

Implicarea mea consta in incercarea de a tine in echilibru ce dau cu ce primesc. Daca primesc informatii false (o firma isi construieste o imagine care nu este cea reala)  – de regula evit orice contact cu acea firma. Daca vad initiative bune, incerc sa le promovez in cercul meu de relatii, fara sa cer nimic in schimb.

 

Astept comentariile celor interesati sau afectati de parerile mele si rezultatele bilantului.

Numai bine,
Cristina

Lasă un comentariu

Filed under Imbunatatire

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s