Bilanţul Responsabilităţii Sociale pe 2010

Am primit iarăşi o invitaţie de la responsabilii http://www.responsabilitatesociala.ro să particip la un bilanţ public al responsabilităţii sociale pe 2010 în România.

Deşi nu împărtăşesc complet punctul de vedere exprimat ca bază a demersului lansat („Vrem ca marile companii sa se implice mai mult in viata comunitatilor. Insa implicarea lor depinde in primul rand de modul in care noi, consumatorii, le cerem asta.” http://www.responsabilitatesociala.ro/dialoguri/bilantul-responsabilitatii-sociale-pe-2010.html), voi răspunde la întrebările puse, pentru că într-adevăr consider că responsabilitatea socială trebuie să fie una din valorile intrinseci ale fiecăruia, fie că face parte sau nu din „marile companii”. Şi nu voi deschide aici o dezbatere despre ce este mai important – ceea ce este mare şi vizibil sau suma celor mici şi aparent insignifianţi, dar care împreună pot schimba lumea în bine sau adesea în mai rău, din nefericire. Iar ca exemplu, pot aminti doar poziţia marilor trusturi media – care încearcă să ne convingă că emisiunile sau publicaţiile de calitate îndoielnică nu sînt alegerea lor, ci doar reacţia la cererea majorităţii celor din audienţă. Aşa să fie oare? Dar lăsînd dilema cu oul şi găina la o parte, să revin la cele 4 întrebări şi la ce cred eu despre responsabilitatea socială a firmelor din România.

1. Care sunt primele 3 companii pe care le apreciezi cel mai mult pentru cum s-au implicat in societate in 2010 si de ce?

Nu pot nominaliza, pentru că n-aş vrea să greşesc (memoria îmi poate juca feste), dar au fost unele campanii pe care le-am apreciat şi invidiat sincer – cele legate de împăduriri, de curăţarea mediului natural, donaţii de cărţi sau de alimente, ajutor umanitar pentru copiii bolnavi, sprijinirea prin sponsorizare a unor tineri sportivi sau artişti. Toate aceste iniţiative mi se par de lăudat, chiar dacă ele rezolvă punctual o situaţie de moment, fără mare impact pe termen lung. Ce nu mi se pare foarte evident este existenţa unui plan strategic căruia să i se subsumeze toate aceste iniţiative, care să ducă cu gîndul la dezvoltare durabilă şi la preocupări continue pentru susţinerea unui nou stil de a face business în România.

Totuşi, pentru a răspunde strict întrebării, voi menţiona trei iniţiative care mi s-au părut utile şi interesante:

1.  URBB-Tuborg: competitie pentru „Capitala Verde a Romaniei”
2. Provident: Fiecare parc are povestea lui
3. OTP: Dreptul de a Citi

2. In ce masura marile companii au raspuns in 2010 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate?
(te poti referi atat la ce au facut bine, cat si la ce au facut gresit sau la ce nu au facut, desi ar fi trebuit)

Cred că mi-am mai susţinut opinia că marile companii sînt maeştri în disimulare şi că au o faţă pentru public şi alta pentru proprii angajaţi. Cum altfel ar putea fi interpretat gestul unei companii care susţine educaţia tinerilor şi proclamează şansele egale pe care toţi le au în viaţă, dar fac angajări după nişte criterii care nu se referă doar la profesionalism? Sau iniţiativele de tip „responsabilitate socială” ale companiilor de telefonie suspectate de Consiliul Concurenţei de înţelegeri secrete contra propriilor clienţi? Toate aceste contradicţii fac puţin credibile iniţiativele din domeniul responsabilităţii sociale, chiar dacă generalizările sînt şi mai periculoase, fiind responsabile de stereotipurile care se pare că îmi guvernează aprecierile. Avantajele şi dezavantajele publicităţii, nu!?!

3. Ce asteptari ai de la companii in privinta responsabilitatii sociale pentru 2011?
(te poti referi la: cauzele pe care vrei sa le sustina, modul in care ar trebui s-o faca etc.)

Mi-ar plăcea ca responsabilitatea socială să înceapă în curtea companiei, nu în afara ei. Fără a diminua necesităţile sociale, în general, cred că o mai mare coerenţă şi implicare pentru responsabilitatea socială se poate obţine începînd de la oamenii care lucrează în fiecare companie, mare sau mică. Dacă ei înţeleg de ce nu trebuie risipite resursele – dintre care unele nu se mai pot recupera orice-am face (timpul pierdut nu se mai întoarce!), de ce nu trebuie irosită energia pentru a face şi reface ca Penelopa ceea ce se putea face bine din prima, de ce lipsa de respect, colaborare şi încredere între oameni demotivează mai mult decît motivează orice creştere salarială, atunci poate baza pe care poate creşte responsabilitatea socială va fi mai sănătoasă şi mai predispusă să genereze valoare pentru societate şi pentru mediu.

4. Ce esti dispus sa faci pentru a le stimula pe companii sa fie mai responsabile in 2011?
(in contextul crizei economice, ne intereseaza daca esti dispus sa recompensezi companiile care se implica in rezolvarea unor probleme sau sa le sanctionezi pe cele care nu o fac).

Ceea ce fac eu de ceva ani – predic şi mă ofer ca exemplu şi studiu de caz! Trimit reclamaţii (deşi din experienţa mea, Autoritatea nationala pentru Protecţia Consumatorilor este resursofagă şi incompetentă, deci ar trebui desfiinţată, lăsînd societăţii civile rolul de a-i apăra pe consumatori de abuzurile marilor companii!). Scriu despre îmbunătăţire – fie că este vorba de dezvoltare personală, schimbare organizaţională sau responsabilitate socială. Învăţ, pentru a putea fi mai convingătoare. Cîteodată am curaj să mă implic ca voluntar, deşi nici aşa nu am avut doar experienţe pozitive. Şi am încredere că vom deveni mai buni, înainte de a ne lăsa copleşiţi de ce este rău în jurul nostru.

Voi ce credeţi?

Numai bine,
Cristina

2 comentarii

Filed under criza, egalitate de sanse, relatii umane, responsabilitate sociala, Romania, Uncategorized

2 responses to “Bilanţul Responsabilităţii Sociale pe 2010

  1. Pingback: Ultima săptămână a bilanţului responsabilităţii sociale « Vorba Corinei

  2. Pingback: Bilantul Responsabilitatii Sociale pe 2010 « Dragos Dehelean – Relatii Publice si comunicare online

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s