Impresii din Cişmigiu

Astăzi, dimineaţă devreme, am avut de făcut un drum undeva în centru şi m-am decis să trec prin Cişmigiu. Înainte de a intra în parc, mi-am adus aminte de drumurile de acum cîţiva ani – am lucrat o vreme în zonă şi traversam Cişmigiul de minim 2 ori pe zi. Uneori era frumos afară, cerul senin, totul verde şi sclipind în soare. Alteori ploua, sau era frig, sau  ningea, sau bătea vîntul.

Dar parcă niciodată nu a fost atît de deznădăjduitor ca în această dimineaţă! Neglijenţă, delăsare, murdărie, dezinteres! Sinistru mi s-a părut!

Şi totuşi este început de primăvară, iar natura şi-a făcut datoria! Sălciile au înverzit, păsărelele cîntau, cerul era senin, peste tot era verdele discret al ierbii, frunzelor de păpădie şi tulpinelor de flori. În rest, totul era trist … Alei murdare, lacurile secate – cu un strat gros de mizerie pe fundul lor, picturi abstracte şi hidoase pe tot ce putea fi vopsit de talentele negurii – coşuri de gunoi, pereţi, leagăne şi stîlpi.

Erau vreo 2 – 3 trecători grăbiţi, un jogger rătăcit şi mulţi, mulţi plimbători de cîini care îşi lăsaseră cîinii liberi – să se bucure în voie de zbenguială. Nu, nu în ţarcurile amenajate, ci peste tot. Dacă tot era liber – fără copii, fără oameni la plimbare, fără agitaţie …

Să nu credeţi că aş avea ceva cu cîinii! Îmi plac mult si pînă acum se pare că şi ei mă plac, pentru că nu am avut niciodată momente neplăcute cu vreunul!

Dar am o problemă cu unii dintre plimbătorii de cîîini prin spaţiul public. De ce? Pentru că lasă peste tot urmele cîinilor lor – deşi în spaţiul privat sînt convinsă că nu le acceptă – dacă mă înţelegeţi!

Ca să revin, în această dimineaţă, devreme, mergeam pe o alee din grădina Cişmigiu, privind către ce era frumos în jurul meu – sălcii, un arbust plin de vrăbiuţe, un panou cu speciile de păsări ce urmează probabil să fie aduse pe lac cînd se va pune apă (!), şamd, fără însă să nu observ şi jalea şi mizeria din jur. Iar al n-lea simţ mi-a permis să evit in extremis să calc  într-un morman de substanţă cărămizie, frunos încolăcită (cu moţ!) şi aparent mustuoasă, aflat în mijlocul unei alei.

Interesant este că doar la 2 metri de acel morman se afla gheretuţa în care stătea un agent de pază (probabil că rolul lui este să nu se fure gheretuţa – pentru că pereţii exteriori erau plini de graffiti în dezordine – parcă realizate de cei mai mari amatori în domeniu!).

La fel de interesant era că la alţi 2 metri – dar în cealaltă direcţie – erau 2 angajaţi cu curăţenia, aşezaţi pe o bancă lîngă tomberonul – obiect al muncii lor, discutînd aprig un subiect de mare interes – probabil meciul de aseară sau despre vreo capră a vecinului (nu am fost suficient de vigilentă ca să-i ascult ce spuneau cînd am trecut pe lîngă ei, dar ştiu sigur că pe salopeta lor scria Romprest).

Mergînd mai departe, m-am abţinut să număr celelalte urme lăsate de cîini în drumul meu, dar am putut face rapid o evaluare a stării lor de sănătate. Dacă aş fi avut mai mult timp la dispoziţie, poate aş fi făcut şi un tabel de frecvenţă, o analiză rapidă a obiceiurilor alimentare sau o comparare a stilurilor de aranjare a numeroaselor grămăjoare de pe traseu.

Deci, am ceva cu bipezii mai necivilizaţi decît patrupezii pe care îi consideră proprietatea lor. Pentru că cei din urmă au învăţat că unele reguli de convieţuire trebuie respectate, în timp ce primii (care se consideră „stăpîni”) nu sînt capabili de un minim bun simţ pentru un trai în comun civilizat.

Drept este că civilizaţie, fără cultură, nu se poate, iar la noi cultura tinde mai mult spre incultură urbană.

Trist! Azi am trecut printr-un Cişmigiu trist, îmbătrînit la suflet şi cotropit de necivilizaţie. Am suferit. Mă simt într-un fel solidară cu Cişmigiul,  la fel de cotropită de mulţimea de oameni care se poartă ca un trib de invadatori, cu dispreţ faţă de tradiţiile şi cultura locului ocupat.

Daţi-mi de ştire dacă vedeţi vreo schimbare!

Numai bine, sper,
Cristina

Lasă un comentariu

Filed under Bucuresti, Cismigiu, viata

Lasă un răspuns

