Al 5-lea P în marketing – exemplu din viaţă

Din ciclul:

„Indiferent ce alegi să faci în viaţă, fă-o cît poţi tu mai bine.” (Abraham Lincoln)

În enunţul de mai sus există, după părerea meu, un singur cuvînt cheie: „alegi”.

Nu ştiu cîtor persoane le vine uşor să recunoască în mod conştient că de ei depind alegerile pe care le fac în orice moment în viaţa lor. Pentru că a-ţi da seama că tot ceea ce faci este alegerea ta înseamnă a-ţi asuma în acelaşi timp responsabilitatea pentru toate consecinţele alegerilor făcute, fie ele pozitive, fie negative. Este plăcut să te îmbeţi de succesul pe care-l ai, dar foarte greu să nu pui în cîrca unui ţap ispăşitor eşecurile constatate.

Revenind la al 5-lea P din marketing, cum se poate lucra dacă angajaţii fac parte din categoria celor care consideră mereu că nu de ei depinde ceea ce li se întîmplă în viaţă, de vină fiind doar ceilalţi – care nu le dau, nu le fac, nu le … şamd.

„Lucrurile nu se întîmplă.  Cineva face ca lucrurile să se întîmple.” (John F. Kennedy)

Teoria este mereu fascinantă, doar că aplicarea ei este mai dificilă atunci cînd nu există o comunicare clară şi onestă în interiorul unei organizaţii, care să permită crearea unor relaţii mai conştiente între părţi.

Iată un exemplu.

Ieri am fost la un magazin mai mare, într-una din expediţiile mele periodice de jaf şi cucerire.

Fără să vreau – pentru că mă aflam în apropiere de zona cu pîine şi alte produse de gen, am asistat la două discuţii pline de învăţăminte pentru un observator deformat profesional, ca mine!

Prima: o femeie aflată la cumpărături, ca şi mine, a abordat-o pe o angajată a magazinului (purta uniformă, aşa că era uşor de recunoscut) care trecea prin zonă şi i-a pus o întrebare pe un ton foarte politicos: „Unde se află produsul „x” pe raft?”. Iar angajata, cu o privire de persoană deranjată de la treburi mult mai importante (venise să-şi cumpere o chiflă, pentru că se apropia pauza ei de masă!), i-a răspuns aparent politicos, dar cu o voce plină de reproş: „Mergeţi şi întrebaţi pe cineva de la raft, eu nu ştiu!”, iar apoi s-a întors cu spatele, ca să fie şi mai explicită.

Femeia „dificilă” şi-a reţinut o replică – probabil nu prea binevoitoare – strîngînd din buze, dar faţa ei a fost mai mult decît clară în exprimarea gîndurilor ei – nici eu nu i-aş fi făcut educaţie celei care se întorsese cu spatele la un semen de-al ei. Şi a plecat, clătinînd din cap.

A doua:  Angajata deranjată a fost imediat consolată de vînzătoarea de la raionul de pîine. „Dragă, ăştia habar n-au pe ce lume sînt. Ei nu ştiu că noi lucrăm fiecare la raionul nostru şi nu ştim nimic despre celelalte raioane din magazin?!?”

Concluzii: În tot timpul pe care l-am consumat eu în magazin, din difuzoare se auzea un un anunţ repetat aproape continuu: „Magazinul nostru doreşte ca serviciile oferite să fie cît mai bune, aşa că ne interesează părerea clienţilor noştri. Vă rugăm să completaţi formularele aflate lîngă casele de marcat, pentru a ne comunica ceea ce doriţi să îmbunătăţim!”.

Sesizaţi vreo discrepanţă între teorie şi realitate?

Tare mi-ar plăcea ca, indiferent de preocupările interne mai mult sau mai puţin eficace, fiecare să înţeleagă că de el depinde ce face în viaţă şi:

„Indiferent ce alegi să faci în viaţă, fă-o cît poţi tu mai bine.” (Abraham Lincoln)

Numai bine,
Cristina

2 comentarii

Filed under Imbunatatire, incompetenta, relatii umane, Romania, viata

2 responses to “Al 5-lea P în marketing – exemplu din viaţă

  1. Pingback: Cine este duşmanul îmbunătăţirii continue? | Lean Blog Romania

  2. Pingback: Cine este clientul care (nu) are întotdeauna dreptate? | Lean Blog Romania

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s