De ce merg mereu sa votez?

Duminică avem alegeri. Europene. Mesaje relativ neclare și insuficiente. Și totuși eu voi merge să votez.

Eu zic că există cel puțin trei categorii de oameni, atunci cînd vine ziua de votare: (a) cei care deja s-au decis pe cine să voteze, (b) cei care știu pe cine ar vota – dar n-au de gînd să se obosească să meargă la vot, pe principiul că oricum nu contează votul lor și (c) cei care nu știu nimic – nici pe cine, nici cu ce ocazie, nici de ce să voteze.

Primii își cunosc și își folosesc drepturile, fie că votează pentru cineva, fie contra cuiva.

Cei din a treia categorie sînt cei pe lîngă care trece viața, fără ca ei să-și dea seama ce li se întîmplă de fapt. Aceștia se dau cu cei care plătesc mai bine, promit mai multe, par mai șmecheri sau doar înjură mai copios. Culmea este că nu această categorie este cea mai periculoasă, pentru că, deși motivele pot fi discutabile, totuși ei acționează cumva, chiar dacă doar pentru avantajul lor imediat și pînă la urmă insignifiant.

Cea mai inexplicabilă situație (pentru mine) este pasivitatea celor care nu merg la vot, deși știu ce vor. Fie că au obosit să se mai împotrivească curentului majoritar, fie că au pretenții extraordinar de înalte și consideră că nimeni nu se ridică la standardul considerat de ei ca satisfăcător, fie că nu mai cred că că se poate face vreo schimbare de jos în sus, ei decid că pasivitatea este singura formă de exprimare adecvată.

Lor, oamenilor care ar putea fi activi, dar aleg să fie pasivi și să renunțe la drepturile lor civice, le dedic răspunsurile mele la întrebarea mai mult retorică din titlu.

Deci, iată de ce merg eu să votez:

  1. Pentru că pot.

Poate că mulți au uitat sau nu au apucat vremurile de dinainte de 1989, cînd a vota nu era un drept cetățenesc, ci o obligație. Mi-aduc aminte că de-abia terminasem facultatea și eram inginer stagiar într-o fabrică din Brașov. La prima și singura votare din viața mea în acea perioadă, erau niște alegeri locale (cred), iar candidații erau complet necunoscuți  – nu exista noțiunea de campanie electorală, afișe, spoturi TV etc. – ceea ce acum ne agasează complet. Totul era foarte simplu: pe fiecare funcție era propus doar un singur candidat, de către partidul unic de  stat, iar alegătorii aveau obligația să vină, ca să-i voteze în unanimitate. Mai mult, alegerile erau stabilite pentru o duminică în care era o sărbătoare religioasă cvasi-interzisă oficial – cred că Paștele, dar nu mai știu sigur. Oricum, ne-au chemat într-o duminică la lucru, sub o mulțime de amenințări, pentru a vota toți în primele 2-3 ore ale dimineții, pentru că era ordin să se voteze 100% și cît mai repede, pentru a se demonstra entuziasmul oamenilor muncii pentru deciziile partidului (vi se pare cumva o situație asemănătoare cu ceva cunoscut?!?). Vă puteți astăzi imagina așa ceva? Noi am votat, iar apoi ne-am amuzat povestindu-ne ce a scris sau desenat fiecare pe buletinul de vot. Oricum nu a contat, pentru că la anunțarea rezultatelor am aflat că au fost prezenți 99,99% din cei de pe listele de alegători și s-au votat listele în proporție de 100% la nivel național.

Nu mi-aș mai dori să mai trăiesc încă o dată așa ceva, iar a alege și a fi ales este un drept la care nu vreau să renunț în ruptul capului.

            2. Pentru că nu concep să îmi anulez speranțele și dorințele mele.

În 1990, în Duminica Orbului, am stat la coadă vreo 2 ore ca să-l votez pe Rațiu ca președinte. A luat vreo 3% din voturi, iar Iliescu s-a înscăunat pe termen lung, pentru a ne ține în frîu și a-și apăra clanul și interesele. Am fost extrem de dezamăgită, dar nu m-am dat bătută și nu am renunțat la drepturile mele, deși nu era chiar ușor să reziști într-o majoritate atît de largă, nedeprinsă încă cu libertatea. Unii au plecat din țară, iar mulți dintre aceștia, chiar dacă financiar și-au asigurat un trai decent, păstrează încă resentimente și critică în continuare deciziile și rezultatele celor pe care i-au lăsat să aleagă ulterior în locul lor.

                3. Pentru că sînt dispusă să-mi asum responsabilitatea pentru deciziile mele, chiar și cînd constat că au fost greșite.

Nu întotdeauna mi-au plăcut cei pe care am ales să-i votez, nu întotdeauna i-am lăudat și susținut fără rezerve în orice împrejurare, nu întotdeauna am crezut în promisiunile lor. N-am ținut ochii închiși, nu m-am făcut că nu văd unele interese sau unele greșeli. Dar mi-am asumat faptul că în politică nu există doar feți-frumoși și domnițe fără de prihană, așa cum și în viața reală, oricît de buni și puri ne-am crede, există momente în care ne confruntăm cu imaginea noastră destul de șifonată și de nemulțumitoare. Așa că am pus în balanță tot pachetul, cu avantajele și dezavantajele aferente, prin comparație cu celelalte propuneri de pe piață, și am luat o decizie, cu riscul de a greși și de a suporta consecințele deciziilor mele.

Acestea fiind zise, duminică mă voi duce să votez. Unii pot zice că dau dovadă de sado-masochism electoral, alții că sînt idealistă sau doar influențabilă. Eu îi las să zică ce vor și îmi văd în continuare de exercitarea drepturilor mele civice, pentru că între cuvinte și fapte nu se pot face comparații. Între activism și pasivitate, voi alege întotdeauna să acționez, chiar și cu riscul de a greși și de a fi penibilă sau criticată.

Voi ce aveți de gînd să faceți duminică?

3 comentarii

Filed under comunism, Romania, viata

3 responses to “De ce merg mereu sa votez?

  1. anca@gmail.com

    Voi merge la vot, ca de fiecare data.O singura absenta de la vot am avut, in 2000, turul doi, cand n-am avut pe cine sa „aleg!”Si eu l-am votat pe dl. Ratiu in duminica”orbului”!

    Apreciază

    • Am aflat în timp de mai multă lume care l-a votat pe Rațiu în 1990, deși rezultatul final a fost net în defavoarea lui. Oare de atunci se făceau aranjamentele la numărarea voturilor și noi nu ne-am dat seama?!?

      Apreciază

  2. Pingback: Să nu vă închipuiţi că n-am priceput: duminică sunt alegeri. Ei şi? | CRONICA REZERVISTULUI

Lasă un răspuns

