De ce nu îmi plac muzeele?

Priveam astăzi o fotografie a unui tablou pictat de van Gogh – cu niște culori fascinante (Harvest at La Crau with Montmajour in the Background, 1888). La propriu fascinante – pentru că, pe lîngă bucuria ochiului, te fac aproape să simți adierea vîntului, aromele pămîntului, murmurul vegetației.

harvest-at-la-crau-with-montmajour-in-the-background-1888.jpg!Blog

sursa: http://www.wikiart.org/en/vincent-van-gogh/harvest-at-la-crau-with-montmajour-in-the-background-1888#close

Și mi-am adus aminte de tablourile impresioniștilor pe care le-am văzut la Paris – ce culori, ce lumini, ce combinații! Sau picturile de la Rijksmuseum din Amsterdam! Sau vestigiile de la British Museum! Sau sălile Galeriilor Uffizi! Sau Vaticanul, sau multe altele!

Și m-am întrebat de ce totuși nu îmi plac muzeele. Răspunsul cred că constă în „aglomerație”, respectiv supraîncărcarea spațiilor cu fel de fel de exponate. Dacă nu ești un profesionist sau un mare pasionat al artelor și istoriei, civilizațiilor și culturilor din întreaga lume, ci doar un călător convins și un amator iubitor de frumos, atunci vizita la un muzeu se poate transforma într-un adevărat coșmar, mai ales dacă este vorba de marile muzee, cele renumite pentru numeroasele capodopere pe care le găzduiesc.

Am citit despre nenumărate studii, care cercetează comportamentul cumpărătorilor. Toate rezultatele arată că, cu cît este mai variată oferta, cu atît îi este mai greu cumpărătorului să ia decizia de cumpărare. Similar, cred eu, se întîmplă în marile muzee, în care orice centimetru de spațiu disponibil este folosit la maximum.

Astfel, îmi aduc aminte cu mare plăcere de micul muzeu de la cetatea Făgărașului, sau de un mic muzeu vizitat în Delft, sau chiar de muzeul improvizat de la Sucidava, dar nu am amintiri la fel de plăcute legate de marile muzee renumite, pe care am avut ocazia să le vizitez.

Fără dubiu, pentru mine întotdeauna „Less is More!”.

Vouă vă plac muzeele?

1 comentariu

Filed under cunoastere, Imbunatatire, viata

One response to “De ce nu îmi plac muzeele?

Lasă un răspuns

