Ce pot face dacă am peste 45 de ani, nu am job și nici nu găsesc ceva, orice, de lucru?

Dacă cineva v-ar pune o astfel de întrebare, sau dacă v-ați confruntat cu o astfel de situație în realitate, care ar fi răspunsul?
Eu nu am soluții, dar știu (din experiența mea, fără a avea însă pretenția că această experiență ar putea fi cumva generalizată) că dacă nu știi exact ce vrei, s-ar putea ca nimic să nu te mulțumească.
Mai știu că, uneori, compromisurile care trebuie făcute pentru a avea un loc de muncă, ceva, orice, doar să existe un salariu potențial, s-ar putea ca, pe termen lung, să producă și mai multă frustrare decît lipsa unui loc de muncă. Bineînțeles că este o constatare post-factum, pentru că la început, atunci cînd găsim o oportunitate, ne comportăm mereu ca la începutul unei relații, cînd totul pare roz și definitiv. Apoi, în timp, apare cunoașterea mai bună, se văd mai bine incompatibilitățile sau punctele de convergență.
Uneori, relația se transformă într-o conviețuire îndelungată, cu eforturile și voința ambelor părți. Alteori, dacă doar una dintre părți se implică în mersul în continuare al relației, treptat se acumulează remușcările, dezamăgirile, reproșurile manifeste sau implicite șamd, care nu pot avea un final fericit, fără o schimbare a dinamicii relației. Similar, un loc de muncă poate deveni toxic, la un moment dat, la fel ca o relație. Iar înainte ca efectele să fie dramatice, ceva trebuie făcut – fie o demisie, fie un concediu medical sau doar o despărțire de comun acord, fie o detașare de realitate a persoanei în cauză, cu efecte dificil de îndepărtat. Este rău, iar mai răul urmează. Ce voi face în continuare? Ce pot face pentru a reintra pe piața muncii? Ce îmi rămîne, că anii trec, competențele se estompează, lumea se schimbă – eu ce mă fac?
Eu am ales să lucrez pe cont propriu. Fac ce vreau, cît vreau, din ceea ce pot și ceea ce este nevoie pe ici – colo. Cînd mi-am ales inițial domeniul de activitate și mi-am pregătit prima ofertă de servicii, cineva mi-a spus că nu voi avea succes, pentru că nișa dorită de mine – cea a clienților neamatori – este sub 1% din piață. A avut dreptate – nu am avut succes (după regula general acceptată a mărimii profitului). Dar am avut satisfacții de alt gen și am perseverat. O fi fost o decizie bună sau proastă? Nu știu, dar a fost decizia mea asumată.
Acum, pentru că au trecut aproape 10 ani și pentru că am început să simt nevoia din ce în ce mai urgentă de o schimbare, trebuie să decid din nou ce vreau să fac în continuare.
Clar, vreau să fiu independentă – și, chiar dacă nu exclud posibilitatea unor contracte de muncă temporare și part-time, am nevoie de libertate, flexibilitate, variație, creativitate în viața de zi cu zi.
Apoi îmi doresc să fac ceva util cuiva. De ceva vreme mă uit în jurul meu, la ce cumpără oamenii, ce au nevoie și ce își doresc. Nu mă prea pricep la lucru manual, nici la grădinărit, apicultură sau alte munci în aer liber – deși nu îmi displac a priori. Mi-ar plăcea să mă ocup cumva de activitățile de reciclare. De exemplu, mă gîndeam să adun becuri la mine în cartier, sau baterii, sau alte mici materiale care acum se aruncă, pentru că încă nu se face colectarea selectivă a deșeurilor. Sau să ofer servicii celor bătrîni – din ce în ce mai mulți în cartierele de blocuri vechi – să le cumpăr periodic pîine sau medicamente sau alte alimente. Sau să organizez niște evenimente – protest pentru anumite drepturi sau nemulțumiri ale comunității locale, deși din așa ceva nu aș cîștiga și bani.
Mă mai gîndesc – voi ce alte astfel de idei aveți? Sau ce răspuns îmi dați la întrebarea din titlu?

Lasă un comentariu

Filed under antreprenoriat, piata muncii

Lasă un răspuns

