Despre femei, doamne și bărbați

De ceva vreme m-am scufundat în teoriile și practicile legate de egalitatea de gen. Inevitabil, citesc ce au scris alții, ce păreri au experții și amatorii în domeniu, de la studiile feministe și pînă la aprecierile misogine ale unora sau limbajul sexist al altora (și voi sări peste aprecierile despre femei ale reprezentanților bisericii majoritare, pentru a nu crea iar prea multe dispute).

Așa am dat peste un blog, unde era un elogiu adus feminității – autoarea definea femeia adevărată ca ”frumoasă, elegantă, educată, feminină, doamnă”.

Eu una nu vreau să fiu doamnă. Idei puține și fixe, clar! Nu reușesc să-mi reprim zîmbetul cînd cineva se prezintă „doamna Xulescu la telefon”. Sau poate la mine se aplică proverbul cu vulpea și strugurii! Dar oricum ar fi, eu asociez „domnia” mai mult cu prețiozitatea, artificialul, păstrarea aparențelor, ipocrizia – uneori.

Zicea parcă cineva că cine simte nevoia să spună că este o doamnă de fapt nu este!

A fi puternic este ca a fi o doamnă. Dacă trebuie să spui oamenilor că ești, înseamnă că nu ești. (Margaret Thatcher)

A avea maniere, a te respecta pe tine și a-i respecta pe alții, a fi educată, a te conduce după niște valori reale înseamnă a fi un om bun, nu neapărat o doamnă!

Iar a fi frumoasă, elegantă și feminină este chestie de gust și de atitudine, nu neapărat îndatorirea pe viață de a semăna cu niște standarde general agreate la un moment dat.

Ce înseamnă pentru mine a fi femeie? Înseamnă a te bucura de viață, așa cum decizi că ți-e bine și fără să te deranjeze prea tare ce zice „gura lumii”, dar mai ales ce-ți zice vocea din capul tău – aceea care repetă ce vede și ce aude la alții, neștiind că poate zice și ceea ce îi place sau ceea ce vrea ea însăși, chiar dacă nu prea seamănă cu ce așteaptă ceilalți. Iar dacă nu-mi doresc feminitate – adică nu suport să mă identific cu stereotipurile uzuale de gen, ar trebui să nu mă mai consider femeie? Ar trebui să mă consider bărbat, dacă nu-mi place să merg la cumpărături, sînt gata în 10 minute cînd trebuie să plec de acasă, nu-mi place să fac munci casnice și să vorbesc la telefon, iar în ultima vreme port pantaloni în 99% din situații?

Femeie sau bărbat? Ce este mai bine să fii? Este oare o întrebare validă?

Acum mulți ani (eram încă în liceu) am plecat cu niște colegi să hoinărim prin țară, cu cortul, vreo lună, în vacanța de vară. Timp de o lună, am purtat doar pantaloni – scurți sau lungi, după cum bătea vîntul sau ploaia. Iar cînd m-am reîntors în București, am decis ca minim trei luni să nu mă mai îmbrac cu pantaloni, ci să mă bucur de rochii cu breteluțe, fuste și mai ales de un sarafan din catifea, pe care-l iubeam în acea vreme. Și atunci mi-am pus întrebarea de ce mi-aș dori să fiu băiat și să port doar pantaloni o viață întreagă … Deci parcă nici bărbat nu mi-ar plăcea să fiu – tot din cauza stereotipurilor – pentru că uneori mai plîng, alteori (de prea multe ori) mai mănînc o prăjitură și nici șofer bun nu sînt …

Deci cel mai bine este să fii așa cum ești. Iar a-ți dori să fii altceva decît ești este doar un semn că nu-ți poți gestiona bine relația cu tine.

Discriminarea este clar că există, dar nu vine neapărat din datele biologice ale unei persoane. Așa cum și prostia există, deși nimeni nu militează pentru eradicarea ei – și nu mă refer la vreun handicap mental, ci la prostia aceea care nu ne lasă să gîndim cu capul propriu, chiar și atunci cînd creierul posedă tot ceea ce îi trebuie pentru a trece la conducere.

Iar în final iată un sfat:

Arată ca o fată,  acționează ca o doamnă, gîndește ca un bărbat și muncește ca un cîine. (Caroline K. Simon) 

Cine ar vrea așa ceva? EU una NU!

Voi  – alegeți!

Lasă un comentariu

Filed under discriminare

Lasă un răspuns

