„Cum să …”

La un moment dat în viața mea, am devenit sclavul acelor sfaturi de tip „Cum să …” – cum să comunici, cum să fii un leader, cum să conduci o echipă, cum să comunici cu persoanele dificile, cum să fii empatic, cum să îi motivezi pe alții și tot așa. Și pentru că toți acei autori și experți mi se păreau extrem de deștepți, am încercat, în mod voluntar, să aplic cît mai multe dintre recomandările citite, din dorința sinceră de a deveni un om mai bun în fața celorlalți.

Ce am obținut? M-am pierdut pe mine pe traseu. O voce interioară îmi tot spunea: „Ce dacă cineva a greșit, mai dă-i o șansă! Gîndește-te la celălalt, care are nevoie de susținere și de ajutor! Lasă de la tine, nu toată lumea poate fi la fel de pasionată de muncă! Nu contează că a întîrziat, bine că a terminat ceea ce avea de făcut!” Și tot așa, găsind scuze și incurajări pentru a le da celor din jur feedback pozitiv și încredere în ei.

Dar am constatat că tot acest comportament nu a făcut decît să-mi consume peste măsură energia și să nu-mi aducă deloc satisfacții, iar după un timp am început să mă întreb tot mai des de ce în relația cu cei din jur unul trebuie să fie mereu preocupat de binele celorlalți, iar ceilalți doar de binele lor personal?

Ce este rău în a fi așa cum ești? De ce trebuie neapărat să te intereseze părerea celorlalți față de tine și să încerci să o tot îmbunătățești? De ce să conteze mai mult să creezi un cadru artificial într-o relație, pentru că oricum, cînd te plictisești să te mai controlezi, adevărata ta față tot va ieși la iveală?

Este altceva însă dacă îți dai seama că există ceva la tine care nu-ți place și decizi că vrei să fii altfel. Cu mare greutate, cu eforturi îndelungate și cu o motivare autentică și susținută de dorințele tale, poate vei face această schimbare – și vei fi o altă persoană, una mai apropiată de propriul tău ideal.

Dar dacă tot ceea ce îți propui este să fii „mai bun” în negociere, comunicare, interrelaționare și mai știu eu în ce altceva – după cum îți arată diverși autori în faimoasele articole cu 5 sau 10 tips pentru o carieră de succes, vei ajunge la un moment dat să constați că viața ta este plină de falsitate, iar dedublarea în care te lansezi zilnic nu înseamnă schimbare reală, ci doar o strategie de a depăși niște obstacole minore și temporare – privite din perspectiva vieții tale. Soluția? Unii spun că e vorba de maturizare, alții de găsirea rostului vieții, alții de „slow living”, sau pur și simplu trezire.

Așa că vă îndemn, dacă încă nu vă cunoașteți foarte bine, să vă gîndiți la ce vă place, să vă alegeți ca modele oamenii pe care îi stimați și invidiați cel mai mult (pe care să-i cunoașteți și înțelegeți cît mai bine), să vă analizați valorile personale, să vă bucurați de fiecare zi, de fiecare clipă și de fiecare respirație. Iar apoi să decideți dacă este timpul sau nu să fiți voi înșivă / însevă și dacă nu cumva ar fi mai bine să renunțați la toate măștile conformiste, care v-au fost recomandate drept cheia succesului rapid.

Fiți voi curajoșii fără mască în relația cu ceilalți. Mulți se vor speria de noua voastră persoană, poate pe termen scurt vor apărea neajunsuri și situații nesigure. Dar pe termen lung, este singura schimbare sănătoasă pentru minte și suflet.

„Trăieşte conştient fiind de cît de scurtă este viaţa ta.” (Horace)

Lasă un comentariu

Filed under auto-cunoastere, dezvoltare personala, Imbunatatire

Lasă un răspuns

