Necunoscutul

De ce ne preocupă așa de mult ceea ce nu cunoaștem? Multora le este frică de necunoscut – adepți ai faimoasei credințe „rău cu rău, dar mai rău fără rău”. Alții se simt fascinați și atrași de necunoscut – tot ce vine din altă parte este bun, tot ce fac alții este grozav.

Și mai este și zicala aceea cu „Afară e vopsit gardul …”.

Despre ceea ce cunoaștem avem deja o părere, fie ea bună sau rea. Despre ceea ce nu cunoaștem putem visa, putem crede orice, ne putem imagina multe lucruri – dacă sîntem într-o pasă bună, ne închipuim sau credem tot ceea ce este mai bine și mai frumos, sau dimpotrivă – putem vedea doar ce nu este bine, dacă am căzut în depresie sau în pesimism cronic.

Am văzut niște filme în ultima vreme – unul despre viața în deșert, altul cu avocați, unul cu un accident aviatic. Nu am fost niciodată în deșert – așa că am putut să accept convențiile regizorului și ale scenaristului, fără să mă agit prea tare, deși îmi păreau cam neverosimile pe alocuri. Dar am trecut peste inadvertențele aparente, că doar era ficțiune, nu aveam nevoie să reconstitui o realitate apropiată de cea accesibilă cunoscătorilor. La fel și în filmul cu avocați – nu am avut referențial pentru comparație, așa că mi s-a părut interesant. Dar la filmul cu accidentul aviatic m-am enervat destul de mult –  este greu să suporți chestii improprii, chiar dacă este vorba de un film, nu de un documentar, atunci cînd te pricepi cît de cît în domeniu.

La fel și în viață. Ceea ce cunoști nu-ți place întotdeauna – tocmai pentru că știi și avantajele, și dezavantajele. Ceea ce nu cunoști poate fi însă colorat doar în alb sau în negru, după cum îți setezi starea de spirit de moment.

Cînd am plecat pentru prima oară de acasă, nu în mod voluntar, ci obligată fiind (așa consideram pe atunci – era înainte de 1989 și am plecat din București 3 ani să-mi fac stagiul), necunoscutul a fost insuportabil pentru mine. Nu mi-a plăcut nimic, nu m-a mulțumit nimic, nu m-am acomodat deloc, nu i-am înțeles pe oameni – deși am petrecut 3 ani în Brașov, un oraș interesant, cu munți de colindat și locuri atrăgătoare primprejur, unde am învățat multe – profesional vorbind – într-o fabrică de top pe atunci și acum, am cunoscut  oameni grozavi – care s-au purtat excepțional de bine cu mine. Dar am plecat așteptîndu-mă să-mi fie rău și așa mi-a și fost.

Apoi, o altă experiență cu necunoscutul a fost la prima plecare din țară – am luat cu mine toate miturile și prejudecățile de-o viață: că viața în Vest este grozavă, că se cîștigă bine, că se trăiește civilizat și că totul este roz și bine. Dar mi-am dat repede seama că și în alte țări viața este exact așa cum ți-o faci – mai bună sau mai rea, în funcție de ce știi, ce poți, ce vrei și cum te comporți.

Iar așteptările excesive, indiferent de cît de roz sau de negre ar fi, se pot spulbera într-o clipă, dacă așa vrei. Sau pot rămîne neschimbate, dacă nu reușești să le îndepărtezi, pentru a te putea adapta la realitate. Iar realitatea nu este neapărat cea din cărți, din filme, din poveștile terților sau din imaginile care-ți trec prin fața ochilor. Realitatea înseamnă înțelegerea vieții tale, ca parte din societate, înseamnă cunoaștere, schimbare, adaptare la prezent. Nu există viață rea sau bună a priori. Pot exista condiții de viață mai bune sau mai rele. Iar fiecare le acordă importanța relativă pe care consideră că o merită, pentru a-și trăi viața în echilibru.

Necunoscutul nu este nici raiul, nici iadul. Este doar ceva ce așteaptă să fie descoperit, cu ochii deschiși și atenți, cu mintea pregătită să înțeleagă și cu dorința de învățare și adaptare. Altfel, este doar un obstacol în viața noastră.

„Nimic nu arată atît de frumos cînd este privit de aproape, ca atunci cînd este privit de departe.” (una din legile lui Murphy)

Lasă un comentariu

Filed under auto-cunoastere, Imbunatatire

Lasă un răspuns

