La cine sau la ce se gîndesc părinții cînd aleg prenumele copilului?

Am întîlnit oameni cu (pre)nume interesante, frumoase, rare sau mai comune – care m-au fascinat din prima și pe care am dorit să-i cunosc mai bine tocmai din interesul și atracția față de numele lor.

Dar există desigur și oameni cu prenume în totală opoziție cu persoana lor – fie oameni cu o apariție extravagantă, pe care și-au creat-o tocmai pentru a compensa un prenume extrem de banal, fie oameni șterși și neinteresanți, la fel ca și prenumele lor.

Nu vreau să vorbesc de numerologie și de importanța numărului literelor sau a alegerii inițialei, cum nu vreau să vorbesc nici de calendarul bisericesc și de alegerea evidentă a numelui vreunui sfînt sau a unei sfinte, care se serbează exact în ziua nașterii copilului.

Cum nu mi se pare neapărat o soluție nici importul masiv de prenume specifice altor locuri și altor culturi, nici cea a creării de prenume noi sau de coduri speciale, care să definească un copil unic – pentru că fiecare ființă este unică și este bine ca fiecare dintre noi să fi fost, măcar și pentru o scurtă perioadă, cea mai importantă ființă din viața cuiva, ceea ce însă nu înseamnă că prenumele trebuie să devină o povară sau o constrîngere pentru restul vieții noastre.

Dar există o bogăție de prenume ce așteaptă să fie explorate și există o bogăție de personalități ce urmează să adauge vieții noi dimensiuni.

Și atunci, oare la ce se gîndesc (sau nu se gîndesc) unii părinți, atunci cînd aleg prenumele copilului lor?

Oare cum se va descurca în viață copilul care primește ca nume un diminutiv? Mai ales dacă, după ce depășește faza de copil, se transformă într-un adult înalt, puternic și plin de energie?

Oare cum se va proteja copilul ce poartă numele unei mașini sau al unui om important în istorie pentru faptele lui mai puțin umane?

Oare cum va reuși să se individualizeze în viață copilul ce poartă numele cel mai des folosit într-o anumită perioadă de timp? Pe vremea mea erau Mihaelele la putere – la un moment dat aveam cinci Mihaele într-o singură clasă de elevi. Mai aproape de timpurile noastre au fost Andrei/Andreea, Ana-Maria, David sau Alexandru/Alexandra.

Poate că, înainte de a alege numele copilului, ar fi util ca părinții să afle mai multe nu doar despre sonoritatea numelui, despre aliterație sau corelarea cu numele celorlalți membri ai familiei, ci și despre viața celor care poartă nume prea banale sau, din contră, prea deosebite, pentru că numele este parte integrantă din experiențele ce-l vor defini pe micuțul om în timpul călătoriei lui prin viață.

Să facem un studiu de caz – pe mine, că mă cunosc cel mai bine. Într-o perioadă în care aproape toți părinții își botezau copiii cu două prenume, eu am primit unul singur! De unde mereu întrebarea: „Doar atît? Nu te mai cheamă și altfel?!” – cu răspunsul care aparent îmi îngusta alegerile viitoare. Mai mult, singurul meu nume nu are o onomastică – copil fiind, majoritatea colegilor mei aveau mai multe „zile” – prilej de primit cadouri, în timp ce eu nu aveam (mai ales că ziua mea cădea de cele mai multe ori în vacanța de primăvară!). Ca să nu mai spun că port un nume destul de comun, care multă vreme nu mi-a plăcut și pe care am învățat să-l accept atunci cînd am reușit să mă accept pe mine ca întreg – corp, minte, nume – exterior și interior – pe la 35 de ani.

Cum ar fi fost dacă m-ar fi chemat Cleopatra? Sau Ana? Sau Rodica? Altă viață, altă povestire, complet altă situație!

„Zîmbesc cînd mă uit înapoi, la problemele care m-au întărit. Ceea ce păreau atunci să fie obstacole insurmontabile sînt acum nişte ornamente frumoase care îmi iluminează sufletul.” (Dodinsky)

Lasă un comentariu

Filed under alegeri, Imbunatatire, viata

Lasă un răspuns

