Despre putere

Citat-Marin-Preda.jpgUnor oameni, pentru a se simți bine, le este necesar să-i înjosească mereu pe cei care se află, la un moment dat, chiar și pentru scurt timp, în „puterea” lor. Poate că este singura lor plăcere – aceea de a se simți deasupra altora. Poate este doar o frustrare – așa că își exercită puterea lor efemeră ori de cîte ori pot. Poate că este doar răutate pură – aceea de a-i refuza altuia ceea ce-și dorește, pentru a avea satisfacția de a se considera un mic Dumnezeu de moment. Poate că genul lor de comportament este pur și simplu semnul imaturității cronice – iar aici am folosit imaturitatea eufemistic, pentru a nu alege cuvinte mai dure și jignitoare la adresa altor categorii de oameni care au reale probleme de sănătate.

Să vă dau niște exemple.

O vizită la vreo administrație financiară este mereu o ocazie de a găsi oamenii despre care am început să vorbesc. De la funcționara de la ghișeu care îmi spunea că ea nu este acolo pentru a da informații (pentru că ei „muncesc”, nu neapărat și „gîndesc”, nu-i așa?!?), pînă la persoana de la Evidența populației care îmi cere certificatul de naștere în copie și original, la fiecare reînnoire a cărții de identitate (de parcă certificatul de naștere se emite de mai multe ori într-o viață!), mereu există oameni care vor să te micșoreze, pentru a părea ei mai mari și mai importanți.

Sau citeam articolele despre sistemul medical – cu cei care cred că pot lua independent decizii în ceea ce privește viața altora. Eu, cînd am fost cu mama în spital, eram la stadiul de invizibilitate – medicul venea la vizită la prima oră, iar apoi nu se mai întîmpla nimic pînă cînd nu începeam eu să alerg pe culoare pentru a cere ajutor atunci cînd mamei i se făcea rău. Doar după ce am început să dau mici „atenții” în stînga și în dreapta, am început să îmi recapăt vizibilitatea, iar tot personalul a devenit extrem de cooperant și plin de omenie față de un bolnav care nu se putea ajuta singur (după un accident vascular care îi anulase temporar vederea). Dar a fost suficient să lipsesc jumătate de zi de lîngă patul ei, pentru ca, la revenire, să nu o mai găsesc în rezervă, fără ca cineva să mă anunțe în vreun fel. Ați trecut vreodată prin situația de a intra în camera familiară de spital, unde să găsiți patul gol și salteaua rulată, în loc să vedeți persoana cea mai dragă din lume? Am simțit că nu mai pot respira – la propriu, iar genunchii mi s-au înmuiat instantaneu, doar ochii mai funcționau, pentru că nici voce nu am mai avut pe moment. Apoi am aflat că o mutaseră într-un alt salon, „ca pe un sac de cartofi”, după spusele ei.

Unii oameni își arată întotdeauna puterea față de cei mai slabi – fără să le pese de posibilele urmări, ci doar de interesul sau de satisfacția lor de moment. Ca cei care cred că a fi părinte sau educator înseamnă să-i constrîngi pe cei mici să facă ceea ce „trebuie”, de fapt ceea ce vor adulții, fără să-i intereseze ceilalți.

Fiecare, după poziția lui! Miercuri am vizitat iar renumitul aeroport din Iași – renumit pentru lipsurile cronice!. Apropo, ei acolo lucrează cu „pasageri”, nu cu „clienți”! Poate din această cauză nu-și dau seama cît de proaste sînt serviciile pe care le oferă! Eram vreo  12 „pasageri” la ultimul zbor al zilei, dintre care vreo 2 aveau check-in-ul făcut online. Eu n-am avut acces la imprimantă, așa că am mers pe varianta clasică. Omul de la check-in, obosit rău, mă întreabă dacă vreau loc la culoar sau la fereastră – într-un avion ocupat circa 25%! I-am dat răspunsul meu clasic: ”La fereastră și cît mai în spate!”. Iar el îmi răspunde: „Nu pot să vă dau decît în față, că avionul este gol și trebuie echilibrat!”. Mi-a dat loc pe rîndul din spatele locurilor de clasă Business, ceea ce nu înseamnă că ceilalți 7-8 pasageri nu au fost așezați pe ultimele 3 rînduri din cabină. Cum să numesc acest tip de comportament? De Dumnezeu? De Gică-contra? Infantil? Prostesc? Cum să le iei puterea celor care abuzează de ea, din pură plăcere (sau sadism, depinde de perspectivă!)?

Lasă un comentariu

Filed under alegeri, egoism, Imbunatatire

Lasă un răspuns

