Despre cărți, filme și muzică

pas.jpg

Îmi place să recitesc cărțile care mi-au plăcut atunci cînd le-am citit prima oară. Cum îmi place să revăd filmele bune, de care îmi aduc aminte în timp. Sau să ascult de mai multe ori muzica ce îmi place. Și ceea ce este cel mai bine este că, indiferent de cîte ori recitesc sau revăd sau ascult ceva a n-a oară, niciodată nu mă plictisesc.

Am citit și recitit cărțile cu povești de zeci de ori. Multe dintre romanele despre vremuri trecute le-am recitit de minim 3-4 ori. Sau memoriile unor persoane interesante. La fel și unele filme, de la „Pe aripile vîntului”, filmele lui Hitchcock și pînă la „Cartea junglei” sau filmele bune despre război (cele tradiționale, pentru că nu îmi plac SF-urile cu războaie). Despre muzică, ce să mai zic?

Ce îmi place cel mai mult este că, de fiecare dată cînd mă reîntîlnesc cu o poveste, fie ea scrisă sau vizuală sau pe note, deși îi cunosc conținutul, nu este niciodată la fel. De fiecare dată apare ceva nou, vreun amănunt care îmi schimbă perspectiva sau vreo preferință care mă face să mă transpun în pielea altui personaj.

De fapt, cartea sau filmul sau melodia nu este niciodată la fel, pentru că ceea ce ajunge la noi este propria interpretare a ceea ce vedem sau auzim. La fel cum accentul poate schimba înțelesul unui cuvînt, la fel starea noastră de spirit sau momentul sau experiența schimbă mereu semnificația mesajului primit.

Prima oară cînd citesc o carte, mă fascinează atmosfera, dar și mai mult mă atrage firul poveștii și finalul ei. De-abia a doua oară încep să gust detaliile, decorul, să îmi imaginez alte căi de evoluție a personajelor sau a intrigii. Iar apoi mă pot cufunda cu totul în poveste, devenind aproape un personaj nou alături de cele create de autor. Așa că a citi o carte bună o singură dată nu mi se pare suficient.

Nu ar trebui oare să creăm un cititometru pentru fiecare carte, similar aplaudometrului pentru spectacole?

 

 

1 comentariu

Filed under alegeri, auto-cunoastere, Imbunatatire

One response to “Despre cărți, filme și muzică

  1. Am prins o tehnica, in copilarie, sa notez la sfrasitul cartii, pe coperta 3 sau pe ultima pagina goala de la sfarsitul cartii paginile care m-au atras, La fel, sa notez si data la care am citit cartea. Astfel am putut observa in timp ce anume m-a atras in carte.

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

