Momente (7)

Că tot este Ziua limbii române astăzi! Despre ortografie și ortoepie!

Poate că mai există cineva care își aduce aminte că acum cîțiva ani exista o revistă numită „Secrete de chef”. Mie îmi plăcea pentru că nu era  doar o revistă cu rețete, ci avea articole interesante despre diferite zone gastronomice, povești despre ceai, cafea și condimente, secrete de folosit în bucătărie, recomandări și multe altele.

Așa că, fiind adesea călător cu treabă prin diverse orașe ale țării, o căutam pe la chioșcuri, pentru a avea ce citi pe drum sau seara la hotel, înainte de a cădea ca secerată pe pernă.

La un moment dat eram în gară la Suceava, unde un domn avea pe peron o tarabă plină de ziare și reviste. Am căutat din privire revista preferată, dar nu am văzut-o, așa că m-am aventurat și l-am întrebat:

„Aveți Secrete de chef?”, pronunțînd bineînțeles „Secrete de șef”.

El mi-a răspuns sec: „NU!”

Cum drumul pînă la București era lung și trebuia să cumpăr ceva de citit ca să-mi treacă timpul, nu m-am lăsat dusă de acolo și am continuat să cercetez coperțile revistelor suprapuse, mai mult ghicind decît văzînd titlurile. Și, surpriză! Am zărit un colț din secretele dorite. Așa că am insistat, de data asta însoțind vorbele cu un arătător mai mult decît insistent.

El m-a privit ușor compătimitor și mi-a spus:

Avem „Secrete de chef” (pronunțînd apăsat „chef”) – o vreți?

Am luat-o cu chef cu tot – ce era să fac?!? – și i-am suportat privirea plină de insinuări – probabil își și imagina forma sticlei din geanta mea …

Cam asta-i cu limba română – mulți cred că o știu,  și mai mulți nu știu că nu o știu! Mai ales cînd ajungem la problema extrem de spinoasă a ortoepiei și mai ales în mediul audio-video!

Poate că ar trebui să sărbătorim „Ziua limbii române” nu cu discuții și considerații istorice, ci cu mici seminarii de gramatică, vocabular, ortografie și ortoepie! Sau mai bine am sărbători-o în fiecare zi, arătîndu-i respect, fără s-o mai chinuim prea tare, nu-i așa?

 

Lasă un comentariu

Filed under alegeri, Imbunatatire, limba română

Lasă un răspuns

