Mai multe fețe – ce de alegeri!

De ce nu mă atrage notorietatea unei persoane? De ce unii dau bani pentru a-și crește traficul pe SM și apoi descoperă că au nevoie de mai mult timp pentru a tria grîul de neghină, în loc de a face ceea ce le place? De ce unii preferă mult și prost, în loc de puțin și cu rost?

Din nefericire, mulți oameni confundă poziția de moment, popularitatea sau notorietatea unui om cu autenticitatea, integritatea sau onestitatea respectivului om (la fel de bine se potrivește dacă înlocuim omul cu o persoană juridică!). La fel cum mulți cred fără niciun dubiu în promisiunile altora, deși ei înșiși nu-și respectă întotdeauna propriul lor cuvînt. Sau se așteaptă de la ceilalți să fie mereu perfecți (și îi martirizează pentru orice greșeală), deși atunci cînd cineva greșește el însuși obișnuiește să susțină cu ardoare că „Nimeni nu este perfect!”, nu-i așa?

Din experiența mea, fațada nu este întotdeauna garanția unui interior de același nivel. De cele mai multe ori, surprizele ne arată cît de greșit este să ne bazăm judecățile pe valoare doar pe aparențe.

Am avut ocazia să trăiesc o perioadă în vecinătatea unei persoane publice, care și-a construit cu răbdare o imagine mai mult decît avantajoasă – unora li se pare că este o mamă dedicată, o persoană altruistă și simpatică, un profesionist desăvîrșit. Dar de aproape, într-un mediu nemediat de ecranul televizorului, părerea pe care mi-am creat-o a fost una complet opusă – bazată pe fapte mici – cum ar fi lipsa salutului uzual între vecini, așteptarea de a i se deschide ușa și a fi lăsată să intre prima – ca și cum i s-ar fi atrofiat instantaneu mușchii membrelor superioare, comportamentul în cazul unui accident produs de mașina de spălat din apartament etc. Iar de cîte ori văd pe FB cum cineva dă „Share” panseurilor acestei persoane, de tot atîtea ori am ocazia să decid dacă mai păstrez respectivul „Friend” pe lista mea sau nu.

La un moment dat în activitatea mea, am fost în echipa de negociere a unui contract de servicii cu un ministru, în cabinetul acestuia. Mirarea mea a fost cît de normal, uman, bine-intenționat și nemimat politicos a fost comportamentul acelui om, prin comparație cu servilismul, duplicitatea, teama, auro-cenzura demonstrate de majoritatea celorlalți participanți la discuție (cu consecințe deplorabile asupra contractului!).

Cu altă ocazie mi s-a părut că o persoană publică este interesantă, pînă cînd am auzit o înregistrare în care folosea niște cuvinte greu de suportat chiar și într-un mediu promiscuu.

Așa mi-am schimbat părerea despre unii oameni. Dar nu numai atît – am învățat că aparențele înșeală, că manipularea poate fi atît de ușor descompusă cu un pic de efort, că încrederea în oameni nu este mai mică dacă refuzi să cazi pradă complet primei impresii – mai ales celei mediate prin diverse mijloace sau construite de PR.

„Unii se nasc măreți, alții ajung să fie măreți, iar unii angajează o firmă de PR.” (Daniel J. Boorstin)

Eu cred că importante sînt faptele, nu imaginea cuiva. Și nu doar faptele vizibile, ci coerența faptelor mici, invizibile, cu cuvintele și cu valorile implicite stilului de viață ales. Dacă reușim fiecare dintre noi, reușim toți la un moment dat. Așa că trebuie să începem să ne apropiem de autenticitate, integritate și onestitate, la început măcar față de noi înșine, iar apoi lumea întreagă își poate schimba un picuț imaginea.

hero.jpg

 

Lasă un comentariu

Filed under auto-cunoastere, Imbunatatire, viata

Lasă un răspuns

