Traficul și siguranța pe șoselele din România

La noi, numărul de accidente pe șosele este enorm. În trendul internațional, cel mai sigur mijloc de transport este încă avionul, deși la noi valorile mici înregistrate pot fi puse în corelare cu traficul mai redus, dar în continuă creștere în prezent. Apoi este traficul feroviar – unde reducerea numărului de călători a fost cea mai drastică.

Dar revenind la șosele, au tot fost căutate motive pentru situația dezastruoasă: infrastructură varză, indisciplina șoferilor și indolența excesivă – sau dimpotrivă – intransigența punctuală și ilogică în anumite situații a polițiștilor, apariția nesemnalizată a unor obstacole pe drumurile publice (gen căruțe sau bicicliști ce merg noaptea pe mijlocul drumului) etc.

Eu cred că adevăratele cauze sînt altele. Puține sînt persoanele care trăiesc aici, fără să cunoască condițiile în care se circulă. Iar dacă nu se așteaptă la aglomerație, la găuri în asfalt, la bizoni în trafic sau la lipsa de politețe quasi-generalizată, atunci pur și simplu trăiesc într-o realitate paralelă.

Eu sînt prototipul „șoferului de duminică” și, în plus, mai sînt și femeie în trafic. Chiar dacă nu sînt și blondă, am suficiente „bile negre”, așa că în trafic declanșez o mulțime de comportamente prin care unii se consideră obligați să mă atenționeze într-una că locul meu nu este pe șosea – de la claxoane insistente atunci cînd îndrăznesc să dau prioritate de dreapta în intersecții nesemnalizate, la fel de fel de semne cînd mă depășește vreunul (în mod nepermis!) atunci cînd merg cu viteza maximă admisă pe un drum cu o bandă și cu linie continuă în axul drumului, sau șicane de la vreunul care se bagă în fundul meu și turează motorul la maxim atunci cînd încerc să fac la stînga peste niște linii de tramvai într-o intersecție nesemaforizată din București.

La un drum dinspre Suceava, într-o comună, pe o șosea cu doar două benzi, venea din fața mea un camion, un automobil începuse depășirea lui – deși era foarte aproape de intrarea într-o curbă și trecuse de linia continuă, camionul accelera și-mi dădea semnale cu farurile, cel pornit în depășire nu renunța, iar eu, pe banda mea, mă întrebam ce trebuie să fac ca să scap cu bine – am încetinit cît am putut de repede și m-am tras pe dreapta de mai aveam doi centimetri pînă să cad în șanț, așa că am reușit să nu fiu lovită, deși eu fusesem cea care respectase toate regulile de circulație. Ei au trecut în trombă, iar eu am rămas cu emoțiile mele, să-mi revin. Norocul meu a fost că nu venea vreun nebun și în spatele meu, care să mă arunce de-a binelea în șanț! Am ajuns acasă nervoasă la culme și i-am povestit tatălui meu întîmplarea. Iar el mi-a zis ceea ce ar trebui să știe și să accepte toată lumea:

„În trafic, fiecare trebuie să nu se bazeze pe dreptatea lui, ci să anticipeze ce urmează să facă ceilalți și să cedeze la nevoie în fața lor, pentru  că nu contează cine are dreptate, ci esențial este să se protejeze pe sine și pe cît posibil să nu-i afecteze pe alții.”

În 1990, un american sosit în România pentru a gusta aerul nou al libertății, îmi spunea că el are în mașină mereu o carte – așa că atunci cînd nimerea în vreo zonă cu circulația oprită temporar, putea să-și umple timpul cu ceva interesant, în loc să să enerveze pentru timpul pierdut. N-am înțeles atunci cum este cu traficul sufocant, dar i-am preluat exemplul – așa că la drumurile spre Bușteni pe care le-am făcut în ultimii ani mi-au prins foarte bine cărțile pe care le-am avut la mine.

Pe o autostradă din Franța, șoferul îmi spunea că între 30 de minute cîștigate prin depășirea vitezei legale și perspectiva de a ajunge bine acasă în fiecare seară (prin contribuția lui individuală la reducerea riscului de accident, dar și a majorității celorlalți – care iau aceeași decizie ca el), alege a doua variantă – așa că am mers cu el mai multe zile prin Franța, fără să-l văd vreodată că încalcă vreo regulă de circulație.

La noi însă cel care este calm și respectă legea este înjurat de cea mai mare parte a celor din trafic! Nu se semnalizează la schimbarea direcției de mers, „croșetarea” benzilor este o practică preferată a multora, se merge pe contrasens, se taie linia continuă sau liniile duble, de viteza legală nici nu mai spun, parcarea se face cu o lipsă de respect fără de margini (nu mă refer neapărat la parcarea „ilegală” – atunci cînd nu există practic niciun loc de parcare legală, ci la parcarea cu nonșalanță pe trecerea de pietoni, foarte aproape de colțul unei străzi – cu blocarea întregii circulații, pe mijlocul a două locuri de parcare amenajate alăturate șamd) etc.

De ce? Pentru că mulți cred că dreptatea este exclusiv a celor puternici (și desigur „tupeiști”)! Iar după ce că amenzile nu sînt foarte numeroase, în comparație cu numărul de încălcări a regulilor de circulație, ele nici nu sînt plătite cu anii sau sînt contestate în justiție pe bandă rulantă.

Aceasta cred eu că este cauza principală a accidentelor așa de numeroase de pe șoselele de la noi – comportamentul impulsiv, agresiv și abuziv al unora, respectiv disprețul suveran  față de reguli și indisciplina în trafic. Degeaba am avea drumuri mai bune, dacă la un accident bizonii ocupă banda de urgență a unei autostrăzi! Degeaba unul merge corect, dacă are nenorocul de a se intersecta cu altul complet inconștient. Nu (numai) infrastructura este soluția, ci educația în spiritul unor valori precum viața și drepturile celorlalți, concomitent cu o acțiune constantă de monitorizare și de pedepsire aspră a abaterilor (chiar și minore) de la lege – o lege corectă, fără prevederi absurde însă! Cu rezultate vizibile peste 10-15 ani, din nefericire!

Lasă un comentariu

Filed under Imbunatatire, viata

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s